Diagnostikos metodai ir jonizuojanti radiacija

Baigus gydymą (ir jo metu) yra dvi grupės stebėjimo metodų: vėžio žymenys (markeriai) ir kontroliniai medicininės diagnostikos tyrimai. Apie markerius atskirai parašysiu - krūvą jų pasidariau ir dar dėl kai kurių aiškinuosi. O kalbant apie diagnostikos tyrimus, dėl tp53 mutacijos ir su ja susijusio Li Fraumeni sindromo man nerekomenduojami (tiesog negalimi) visi tyrimai, susiję su jonizuojančia spinduliuote. Jau gydymo metu stipriai apsišvitinau su kontroliniais tyrimais. Tai dabar tenka pasukti galvą, kaip gi stebėti organizmą, kad žala būtų kuo mažesnė.

Jonizuojanti spinduliuotė

Jonizuojančioji spinduliuotė – tai elektromagnetinių bangų arba elementariųjų dalelių srautas, kuris jonizuoja medžiagos atomus ir molekules, paverčia juos teigiamais arba neigiamais jonais, galinčiais sukelti jonizaciją gyvų organizmų audinių ląstelėse. Išskiriama alfa, beta, gama, rentgeno spinduliuotė ir kosmoso radiacija. Esant tai pačiai sugertajai dozei, alfa dalelės yra daug pavojingesnės už beta, o šios – už gama spindulius. Todėl įvedami svoriniai jonizuojančios spinduliuotės daugikliai.

Organizmą apšvitinus, audiniuose prasideda cheminiai procesai, kurių metu susidaro laisvieji radikalai. Kai jų organizme susidaro daug, organizmo apsauginė sistema nepajėgia jų neutralizuoti, prasideda ląstelių destrukcija ir imuninė sistema neapsaugo organizmo nuo infekcijos, patologinių ląstelių, genetinių pakitimų. Chromosomų pakitimai gali lemti paveldimas ligas, įgimtas anomalijas ir piktybinius navikus.

Vienetinės spinduliavimo dozės apšvitos sukeliami efektai:
Matavimo vienetas – sivertas (Sv). 1 Sv = 1000 milisivertų (mSv)
0–0,25 Sv: nėra pastebimų efektų
0,25–0,50 Sv: baltųjų kraujo kūnelių nežymus mažėjimas
0,50–l Sv: žaizdos, žymus baltųjų kraujo kūnelių mažėjimas
1–2 Sv: šleikštulys, vėmimas, plaukų iškritimas
2–5 Sv: kraujoplūdis, opos, galima mirtis
5 Sv ir daugiau: mirtis

Jautriausios spinduliavimui yra jauniausios ląstelės. Raudonieji kaulų čiulpai bei kiti kraujodaros elementai nukenčia pirmiausiai, po to seka lytinių ląstelių, akių ragenos pakenkimai ir kitų audinių pakenkimai. Šaltinis: http://www.esmogas.lt/elktromagnetine-aplinka/jonizuojanti-radiacija

Kasmetinė apšvita, vidutiniškai tenkanti žmogui, siekia 2-3 milisivertus (mSv), skirtingose šalyse gali smarkiai skirtis. 80 proc. jos gaunama iš natūralių šaltinių – vandens, maisto, radionuklidų, esančių žemėje ir atmosferoje. Likę 20 proc. gaunami iš dirbtinių šaltinių – pramonės, branduolinio ginklo bandymų, medicinos ir pan. Iš jos 60 proc. tenka vienam šiuolaikiškiausių tyrimų – kompiuterinei tomografijai. Tuo tarpu kai kurie mokslininkai teigia, kad net apie 25 proc. per gyvenimą gaunamos apšvitos net sąlyginai sveikam sudaro medicinos apšvita, kuri, lyginant su gamtine, didėja.

Diagnostikos metodai ir jų apšvita

Paskaičiuokime gi, kiek radiacijos gauna onkologiniai pacientai vien iš diagnostikos. Žemiau apytikslė įvairių diagnostikos metodų apšvita.


Procedūra
Efektyvi spinduliavimo dozė


Tai galima palyginti su natūraliu apšvitinimu, gautu per nurodytą laiko tarpą
Kaulų densitometrija (tankio nustatymas)
0,001 mSv
mažiau nei 1 diena
Pirštų ir sąnarių rentgenograma
Krūtinės ląstos rentgeno spinduliai
Galvos rentgenograma
Pilvo ir krūtininės stuburo dalies rentgenograma
Dubens
Stuburo, juosmens rentgenograma
0,01 mSv
0,02 mSv
0,07 mSv
0,7 mSv

1 mSv
1,3 mSv
1,5 dienos
3 dienos
11 dienų
4 mėnesiai

6 mėnesiai arba 50 krūtinės rentgenų
7 mėnesiai (arba 65 krūtinės rentgenų)
Krūtinės fluorografija
0,3 mSv
30 dienų
Pilvo ir dubens organų kompiuterinė tomografija
10 mSv
4,5 metai
Kompiuterinė tomografija - krūtinės ląstos organai
8 mSv
3,6 metai
Kompiuterinė tomografija – galva
2,3 mSv
1 metai
Viso kūno kompiuterinė tomografija
10 mSv
3 metai
Intraveninė pielografija
3 mSv
1 metai
Skrandžio ir plonosios žarnos radiografija
8 mSv
3 metai
Storosios žarnos radiografija
6 mSv
2 metai
Spindžio radiografija
1,5 mSv
6 mėnesiai
Rankų ar kojų kaulų radiografija
0,001 mSv
mažiau nei 1 diena


Kompiuterinė tomografija - stuburas
6 mSv
2 metai
Mielografija
4 mSv
16 mėnesių
Kaulų scintigrafija
6,3 mSv
3,15 metai
Pozitronų emisijos tomografija (PET)
12,4 mSv
6,2 metai (arba 600 krūtinės rentgenų)
Mikisoninė cystourethrography
5-10 metų: 1,6 mSv
Krūtinė: 0,8 mSv
6 mėnesiai
3 mėnesiai
Galaktografija
0,7 mSv
3 mėnesiai
Histerosalpingografija
1 mSv
4 mėnesiai
Mamografija
Magnetinis rezonansas / echoskopija
0,7 mSv
0 mSv (neradioktyvu)
3 mėnesiai

Naudoti šaltiniai:
https://www.delfi.lt/sveikata/sveikatos-naujienos/moderniu-tyrimu-metu-pacientas-gali-gauti-ir-5-metu-radiacijos-doze.d?id=59023979
Kai kurių terminų nesugebėjau išversti.

Skaičiuojam. Tarkime, aš per praėjusius metus gavau 1 plaučių rentgeną, 3 krūtų MRT, 1 dubens MRT, 1 pilvo MRT, 2 krūtinės, pilvo ir dubens tomografijas, 1 kaulų tankio tyrimas ir 1 PET. Viso: 48,421 mSv, arba toks kiekis, kokį normalus žmogus gauna per 21 gyvenimo metus! Ir tai atsižvelgiant, kad aš negavau spindulinės terapijos - "švitinimo", kurio radioaktyvumą net sunku apskaičiuoti. 

Kai kurie šaltiniai pateikia, kad radiacinės saugos įstatymo normos leidžia dozę, kurią asmuo gauna per 70 metų gyvenimą - iki 70 mSv. Kitaip tariant, dar metai tokiais pat diagnostikos tempais, ir peržengčiau viso gyvenimo radiacijos ribą. O kur dar Černobylis, išaugusi elektroninių prietaisų radiacija dėl pasikeitusių mūsų gyvenimo įpročių, ir t.t.

Toronto protokolas turintiems tp53 mutaciją

Įprastas stebėjimas baigusioms krūties vėžio gydymą, yra diagnostikos metodų derinys: echoskopija, mamograma, kompiuterinė tomografija, rentgenas ir pan., priklausomai nuo buvusio ligos išplitimo, stadijos, ir simptomų. Pirma tikrinama kas tris mėn., paskui kas pusmetį, paskui kasmet. Su pirma-antra stadija pagrindinis stebėjimo objektas yra krūtinės zona. 

Mano gi atveju yra šiek tiek kitaip. Kadangi tp53 mutacija susijusi su bendrai didesne vėžio rizika, stebėti reikia daugiau organų. Genetikas Janavičius (apie savo genetinius tyrimus rašiau čia) pateikė rekomendacijas, kurios iš esmės atitinka taip vadinamą Toronto protokolą. Toronto protokolas - Kanadoje išbandytas stebėjimo protokolas, kuris lemia žymiai aukštesnį išgyvenamumo procentą dėl anksčiau pastebimų pakitimų. Jo efektyvumas įrodytas lyginant dideles žmonių su šia mutacija grupes (vienos gavo protokolą, kitos ne). Stebėti reikia netgi jei nesergi jokia liga (bet žinai kad turi mutaciją), o jei jau sergi - juo labiau. Protokolas apima kelis stebėjimo metodus, jie surašyti žemiau. Tai ne tik krūtinės, pilvo, dubens, bet ir galvos, žarnyno, kraujo ir kt. periodinė patikra. Visa tai man periodiškai reikia praeiti, ir viskas turi būti be jonizuojančios spinduliuotės! 

(sorry kad angliškai, tingėjau versti. kita vertus, jei jūs ne "mutantas", tai jums mažai aktualu)

Apibendrinimas - kokie mano ilgalaikio stebėjimo variantai?

Apibendrinus, mano stebėjimui lieka tik neradioaktyvūs variantai, tai:
  • Echoskopija - pilvo, dubens, krūtinės ir kaklo, kas tris mėnesius. Dabar paskutinį kartą praėjau sausį. Pati geriausia echoskopuotoja mano žiniomis yra Jekaterina Šemetova Pocė (NVI). Ji man rado vandens nuosėdas plaučių abejose pleurose, užgimdinėje srityje, ir "margą skydliaukę" (galimai tiroiditą). Apie likusias šalutinių ligų paieškas kitame poste papasakosiu, nes dar nebaigiau.
  • Krūtinės, dubens ir pilvo MRT (visi atskiri tyrimai su kontrastu). Dubens ir pilvo praėjau prieš mėnesį, visi atsakymai geri, pakitimų nerasta (VALIO!), o krūtinės MRT suplanuotas kovo 30 d. 
  • Viso kūno MRT, kuris pasirodo irgi atliekamas NVI, galima pasiskaityti čia. Jis taikomas likusioms kūno dalims, kaulams ir galvai tikrinti. Suplanuotas balandžio gale. Gali būti, kad ateityje man pakeis visus kitus atskirus MRT. Nors atskirieji MRT yra tikslesni, tačiau vyksta diskusija dėl kontrasto - jis leidžiamas kiekvienam tyrimui atskirai ir tai nėra labai gerai tp53 "mutantams". Nors vis tik aiškių įrodymų dėl kontrasto žalos neradau. 
  • Kolonoskopija su narkoze - pagal Toronto protokolą man privaloma kas du metus. Padariau pirmąkart gyvenime kovo pradžioje. Atsakymas - patologinių pakitimų nerasta (VALIO!!!). Pasirodė visai nebaisi ta kolonoskopija, lyginant su tuo kas jau praeita. 10 min pamiegi (su narkoze), atsikeli ir eini atsakymo sužinoti. Tik pasirengimas varginantis - tris dienas (geriau dar anksčiau) reikia pakeisti mitybą ir dieną prieš valyti žarnyną. Bet šiaip tai baika.
  • Kraujo struktūros analizė mikroskopu ir vizitas pas hematologą kas tris mėn. (plius vėžio markeriai). Padaryta sausio mėn., apie tai rašiau čia.
Nei mamograma, nei rentgenas, nei juo labiau kompiuterinė tomografija man netinka. Ir visoms/visiems verta pasvarstyti diagnostikos metodų žalą ir naudą ir, pagal galimybes, rinktis mažiau žalingus metodus. Jūsų gydytojas turėtų atsakyti į klausimus apie konkrečių metodų tikslumą (kuo vienas geresnis už kitą) ir radioaktyvumą. 

Būkite sveikos/sveiki ir su švente!


Comments

  1. Labai ačiū už šį įrašą ir tokią analizę - būtinai reikės ir mums su gydytoja pasikalbėti, koks būtų geriausias stebėjimų planas mano žmonai. Nors... IV stadijai (dievuliau, kaip klaikiai tai skamba) jis gana aiškus: kas 3 mėnesius pažeisto organo MRT, o tarpe - krūties ir vidaus organų echoskopija:/ Dar kartelį ačiū ir tikrai... būkite visos/visi sveiki - to linkiu iš visos širdies!

    ReplyDelete
  2. Sauliau, stiprybės jums ir sveikatos žmonai! Jei skaitote angliškai, galite paieškoti radikalios remisijos istorijų šiame puslapyje https://radicalremission.com/search/. Reikia suvesti kriterijus, pvz. koks vėžys (breastcancer, colon cancer ar pan.). Žmonės aprašo ką jie vartojo, kaip gyveno ir kaip gydėsi, kad pasiekė remisiją. Sėkmės dar kartą

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ačiū labai. Nežinojau šio puslapio, nors per paskutinius 9 mėnesius jau beveik viską perskaičiau, daugelį susijusių ir prieinamų mokslinių žurnalų, forumų, blog'ų... iš inžinieriaus po truputuką virstu onkologu, žolininku, fizioterapeutu ir dar bala žino kuo:) Ačiū tikrai labai...

      Delete
  3. Miela Saule! nerandu žodžių išreikšti savo AČIŪ už visus šio blogo įrašus. čia ne tik galybė naudingos informacijos, iš tavęs galima mokytis ir mokytis ryžto ir atkaklumo. Norėčiau, kad taip nebūtų, bet šį blogą sau nominavau metų puslapiu :)
    Mielas Sauliau, norėčiau jus ir jūsų žmoną paskatinti patikėti, kad jūs (kartu su gydytojais) kontroliuojate situaciją. 1. Patikėti, kad jūsų istorija nėra statistika 2. Veikti, kad pažinti priešą ir jį nugalėti.
    Norėčiau pasidalinti keliais šaltiniais, kurie man buvo ypač naudingi: http://www.mysurvivalstory.org/
    How Shannon healed stage 4 breast cancer
    The Ketogenic Diet and Cancer, Dr. Mike
    Alison Gannett: Ketogenic Diet Brain Cancer Success Story

    Sveikatos ir Meilės visiems

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ačiū labai, džiaugiuosi jei mano patirtis kažkam padeda. Man pačiai, kai pradėjau gydytis, labai trūko tokios informacijos.. Sveikatos ir tikėjimo!

      Delete
    2. Ačiū labai jums abiems: mes turime planą, dirbame dieną-naktį ir labai labai tikime. Mūsų ir vaikutis mažas... Mes tikrai turime dėl ko kovoti! Tiesiog kartais likimas iškrečia tokių šunybių, nuo kurių net atsigauti sunku - viskas taip staiga ir lyg sapne. Darome viską, kad nugalėtume. Kartais ir dar daugiau.

      Delete
  4. Mielieji, būkit budrūs, nes onkologija yra labai klastinga liga. Iš patirties galiu pasakyti, jog mano šeimos narė po operacijos, 6 chemoterapijos kursų sąžiningai kas 3 mėn. lankėsi dvejose ligoninėse pas onkologus, buvo atliekami vėžio žymenų tyrimai, echoskopija, rentgeno ir kt.tyrimai, visada atsakymai buvo raminantys, jog būklė labai gera, onkologinių ląstelių nėra, todėl viskas šaunu, bet vėžys po 3 metų grįžo su trenksmu , buvo apsigyvenęs žarnyne ir ne tik, teko iškentėti labai sudėtingą operaciją, šiuo metu atlaikė 3 chemoterapijos kursus, būklė labai šiaip sau, nors jau beveik 4 metai maitinamės pagal knygos Naujoji priešvėžinė mityba rekomendacijas. Ligonės būklę stebėję onkologai tik skėsčioja rankomis, kadangi pacientė visą laiką jautėsi gerai, jokių skausmų, jokių savijautos pakitimų, o finale vienas gydytojas (jeigu galima jį taip pavadinti) sako ko jūs dar norit, juk 3 metus ji gyveno, kai su tokia diagnoze (kiaušidžių vėžiu) išgyvenamumas apie 8 mėn. Reiškiasi jau ir taip per ilgai gyveno... Visko buvo, ir panikavau ir raminau save, galų gale nutarėm, jog tradicinė medicina ne išeitis, šalia tokio gydymo dar papildomai pasinaudojom fitoterapiauto patarimais, kiek bus veiksminga parodys laikas. Visiems visiems linkiu kuo daugiau teigiamų emocijų ir būkit sveiki.

    ReplyDelete
  5. Ar jums skauda širdi? Nenusiminkite, tegul Dr.Ogala padeda jums susigražinti savo buvusiji “, jis iš tikruju yra tikras ir sažiningas meiles burtu ratukas, jis sugražino mano vyra. Aš esu Tracy Mattingly iš vieningos valstybes, aš labai džiaugiuosi, kad mano vyras grižo po to, kai paliko mane del kitos moters. Mano vyras turejo romana su bendradarbiu, ir aš taip myliu savo vyra, bet jis mane apgaudinejo su savo bendradarbiu, ir ši mergina, manau, mano vyrui naudojo raganas ar juodaja magija, kad jis manes nekestu ir tai buvo toks kritiškas ir neprašomas, aš verkiu visa diena ir nakti, kad Dievas atsiustu man pagalbininka, kuris gražintu mano vyra! Buvau tikrai nusiminusi ir man reikejo pagalbos, todel ieškojau pagalbos internete ir aptikau svetaine, kurioje buvo pasiulyta, kad dr. Ogala gali padeti greitai susigražinti buvusi vaikina. Taigi, pajutau, kad tureciau ji išbandyti. Aš susisiekiau su juo ir jis man pasake, ka man daryti, o aš tai padariau, tada jis man padare meiles burta. Po 16 valandu mano vyras tikrai man paskambino ir pasake, kad manes taip ilgisi, o Dieve! Aš buvau tokia laiminga, o šiandien aš vel džiaugiuosi savo vyru ir mes džiaugsmingai gyvename kartu, ir aš dekoju galingam burtu ratukui Dr.Ogala, jis yra toks galingas ir aš nusprendžiau pasidalinti savo istorija cia. jei esate cia ir jusu mylimasis jus atsisako, arba jei jusu vyras persikele pas kita moteri, daugiau neverkite, susisiekite su juo pagalbos dabar. Štai jo kontaktas. Siuskite el. laiška šiuo adresu: drogalad02 @ gmail. „com“ arba „Call / Whats-app“: +2347049668119.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ką vartoti po gydymo - didysis priešvėžinių papildų sąrašas

Mano pirmoji chemoterapija. Kuo gydo trigubai neigiamą krūties vėžį.

Reabilitacija ir kaip miegoti po krūties operacijos

Kaip aš stiprinu kraują

Mano priešvėžinė mityba

Metai po gydymo

Pusmetis po gydymo: šalutiniai poveikiai ir kaip rūpintis savimi

Gydymosi laikotarpis kaip galimybė tobulėti

Hormonai po chemoterapijos